Ahad, 6 Ogos 2017

Kaedah Belajar Melalui Bermain

Kaedah Belajar Melalui Bermain

MAKSUD: Suatu pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana bebas dan selamat, mengembirakan, dan lebih bermakna.

MENGAPA PENTING: 

  • Bermain menjadi fitrah murid di mana dalam proses ini, mereka akan meneroka, membuat inkuiri penemuan dan memperolehi pengalaman langsung secara semulajadi.
  • Bermain Melalui Belajar memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana fleksibel tanpa kongkongan.
  • Aktiviti bermain membantu perkembangan murid secara menyeluruh kerana aktiviti bermain dapat memenuhi keperluan kognitif , psikomotor dan efektif.
TUJUAN BERMAIN MELALUI BELAJAR (BMB):
  • Memberi peluang kepada murid untuk meneroka, mencuba dan meningkatkan penguasaan sesuatu kemahiran.
  • Meningkatkan tumpuan dan perhatian murid terhadap pelajaran.
  • Memberi peluang kepada murid melahirkan perasaan.
  • Memupuk pemikiran inovatif, kritis dan kreatif murid.
  • Membantu proses penyelesaian masalah.
  • Membina kemahiran sosial dengan rakan sebaya dan orang dewasa.
  • Membina kemahiran fizikal serta meningkatkan kemahiran motor halus dan motor kasar.
  • Membina kemahiran bahasa dan komunikasi.
  • Membantu mengatasi perasaan bimbang dan tertekan.
  • Membina kemahiran kendiri yang positif.
  • Memupuk sikap bertanggungjawab.
JENIS PERMAINAN:
  • Permainan Sosial: Permainan sosial berlaku apabila muird bermain bersama dalam kumpulan. Terdapat beberapa  jenis permainan sosial yang boleh dibentuk oleh guru, antaranya (1) main occupied (murid tidak bermain dengan apa-apa alatan atau dengan sesiapapun); (2) main solitary (murid bermain seorang diri tanpa menghiraukan rakan dan keadaan sekeliling); (3) permainan onlooker ( murid memerhati rakan bermain); (4) main paraller (murid bermain sendirian dengan menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakannya); (5) main associative (murid berinteraksi antara satu sama lain dengan bertanya atau meminjam alatan, tetapi mereka tidak bermain bersama) dan (6) main cooperative (murid bermain bersama-sama). 
  • Permainan Kognitif: Murid bermain menggunakan bahan maujud untuk memperolehi pengetahuan bagi meningkatkan perkembangan dan pertumbuhan dari segi kognitif, psikomotor, sosioemosi dan kreativiti. Antara  jenis permainan ini ialah (1) Permainan Simbolik (memberi peluang kepada murid mempamerkan kreativiti, kebolehan fizikal dan kesedaran sosial dengan berpura-pura menjadikan sesuatu objek yang lain seperti  rama-rama, ibu atau sekuntum bunga; (2) Games and Rules (murid bermain mengikut peraturan yang telah ditentukan. Tingkah laku yang dilakukan semasa bermain adalah dalam dah atau peraturan permainan tersebut;(3) Permainan konstruktif ( murid bermain untuk membina pengetahuan mereka mengenai dunia mereka. Mereka menggunakan bahan atau alatan mainan untuk membina bahan lain seperti istana pasir, bangunan, kenderaan dan sebagainya.
  • Permainan Bebas: permainan bebas atau informal melibatkan aktiviti permainan yang spontan dan tidak berstruktur. Semasa menjalankan aktiviti murid berinteraksi dengan bahan yang disediakan oleh rakan sebaya dan orang dewasa.
  • Permainan Sosio-Drama: Murid memberi peluang kepada murid lain melaksanakan pelbagai watak. permainan ini terbahagi kepada dua iaitu (1) main sosio dramatik yang melibatkan peristiwa harian yang benar dan realistik dan (2) main fantasi yang melibatkan perkara yang tidak realistik dan fantasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan