Isnin, 7 Ogos 2017

Kepentingan Sumber Pengajaran Sejarah

KEPENTINGAN SUMBER PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEJARAH
MOHAMAD RASHID BIN ABU BAKAR


    PENDAHULUAN

Dalam merancang pengajaran dan pembelajaran, tidak lengkap sekiranya seseorang guru hanya menggunakan kaedah “chalk and talk” sahaja. Kaedah tersebut dikatakan banyak mendatangkan impak negatif sehingga murid-murid semakin tidak meminati subjek sejarah yang selalunya dianggap membosankan. Oleh itu, penulisan ini akan cuba melihat signifikan penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sejarah khususnya bahan bercetak, bahan elektronik dan bahainternet dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara kepentingan penggunaan sumber dalam  pengajaran dan pembelajaran sejarah adalah adalah seperti berikut:

MERANGSANG PEMIKIRAN MURID

Penggunaan sumber bahan pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Sejarah akan merangsang pemikiran murid dengan lebih berkesan.  Menurut Sufean Hussin (2005) penggunaan sumber  pengajaran dan pembelajaran amat perlu kerana melalui bahan tersebut, pembelajaran murid akan jauh lebih bermakna berbanding proses pembelajaran yang berlangsung tanpa penggunaan sumber. Hal ini kerana penggunaan bahan sumber yang baik akan merangsang setiap aspek perkembangan murid yang bukan sahaja merangkumi kognitif malah bahasa, komunikasi dan fizikal murid.  


Guru Sejarah boleh mengajar tajuk berkaitan Zaman Air Batu dengan membuat diorama orang zaman batu.  Penggunaan sumber bahan maujud sebagai bahan. bantu mengajar (BBM) akan  membantu murid membuat pelbagai tanggapan berdasarkan apa yang telah dilihat secara realiti dan  bukan satu persepsi atas dasar andaian sahaja. Bahkan murid akan lebih tertarik untuk mempelajari tajuk tersebut sekiranya dia dapat melihat, mendengar atau menyentuh objek yang dipelajari tadi.

  Jelaslah bahawa penggunaan sumber  maujud  seperti diorama  akan membuat murid memahami sesuatu perkara dengan lebih mendalam. Murid dapat mengaplikasi kemahiran pembelajaran sejarah dan  menjana kemahiran kreatif dan inovatif tentang segala aspek kehidupan manusia zaman silam dan kini (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2013). Hasilnya murid dapat mengeluarkan idea yang lebih bernas dan bermakna.

   MENGINTERPRETASI MAKLUMAT DARIPADA PERISTIWA SEJARAH

Signifikan penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran yang seterusnya ialah murid dapat menginterpretasi maklumat daripada peristiwa sejarah.  Menurut Noresah (2005) interpretasi merujuk kepada tafsiran. Jadi  interpretasi di sini adalah mentafsir atau menganalisis maklumat daripada pelbagai sumber sejarah. Proses pentafsiran maklumat  akan membantu murid dalam meneroka bukti dan membentuk perasaan empati mereka terhadap sesuatu peristiwa bersejarah.

Guru Sejarah boleh menggunakan sumber bahan elektronik seperti tayangan video, animasi atau filem untuk  mengajar sesuatu tema. Tayangan video berkaitan peristiwa dan pemandangan sebenar sesuatu peristiwa  akan membolehkan murid  tahu dengan lebih jelas tentang sesuatu peristiwa bersejarah. Kemahiran kreatif dan inovatif turut dapat dicapai apabila murid berfikir di luar konteks buku teks. Ini kerana mereka akan mendapat maklumat yang lebih tepat dan lengkap  melalui tayangan video dan bahan elektronik  berbanding penggunaan bahan bercetak.

Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS) murid mengenai elemen asas sejarah seperti tokoh, tempat, peristiwa, tarikh dan masa  juga akan tercapai apabila murid membuat interpretasi melalui ketokohan sesuatu watak. Menurut Wan Zah Wan Ali (2000), murid bukan sekadar boleh membuat analisis terhadap fakta-fakta yang diperolehi malah membuka ruang yang lebih luas untuk membuat tafsiran baru terhadap permasalahan sejarah. Dapatlah disimpulkan bahawa penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran sejarah seperti bahan bercetak, bahan elektronik, internet dan bahan maujud akan membuka ruang yang lebih baik kepada  murid untuk menginterpretasi pelbagai peristiwa sejarah.

MENARIK MINAT MURID TERHADAP MATAPELAJARAN SEJARAH

Menurut Abdul Razaq dan Isjoni (2009), seorang guru akan dianggap berjaya sekiranya mampu menarik perhatian murid terhadap pelajaran yang diajar.  Penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran akan memainkan peranan yang sangat bermakna dalam usaha untuk menarik minat murid terhadap mata pelajaran sejarah. Sejauh mana tahap keberkesanan PdP bergantung kepada keupayaan dan kreativiti guru memilih bahan sumber yang sesuai dan menarik untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas atau di luar kelas.

   Guru sejarah haruslah sentiasa kreatif dan inovatif dalam mengolah sumber PdP yang akan digunakan agar sentiasa memikat hati murid-muridnya. Sebagai contoh, guru dapat membawa bahan maujud seperti baju Melayu, tengkolok dan pakaian tradisional semasa mengajar tajuk berkaitan Kesultanan Melayu Melaka ataupun budaya masyarakat  di Malaysia. Persembahan tersebut pasti akan membuat murid berasa kagum dan sedikit sebanyak menarik minat mereka terhadap mata pelajaran sejarah sejak dari sekolah rendah lagi.


  Guru boleh memulakan pengajaran dengan menyediakan set induksi yang dapat menarik perhatian murid kepada guru dan pengajarannya.  Jadi, guru boleh membawa sumber bahan bercetak seperti gambar-gambar bangunan lama bagi set induksi tersebut. Semasa fasa perkembangan pula, guru boleh menggunakan slaid powerpoint  agar maklumat yang lebih teratur dapat dipersembahkan dan akan memudahkan murid mengikuti pengajaran dengan lebih  berkesan (Aszoura Muhamed Salleh, 2007).  Tuntasnya, seorang guru sejarah perlu peka terhadap Teori Kecerdasan Pelbagai (TKP) yang terdapat pada diri setiap murid agar memudahkan beliau mengenalpasti tahap kebolehan murid dan digunakan sepenuhnya asas untuk menentukan kesesuaian bahan sumber yang akan digunakan. Pada hakikatnya terdapat 8 elemen TKP  murid  iaitu verbal-linguistik, logik-matematik, visual-ruang, naturalis, kinestetik, muzik, interpersonal dan intrapersonal (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2001). Setelah mengetahui kecerdasan mereka, guru boleh mempelbagaikan sumber pengajaran dan pembelajaran bagi menarik minat murid tehadap subjek sejarah.

  MENINGKATKAN DAYA  INGATAN TERHADAP FAKTA SEJARAH

Mata pelajaran Sejarah seringkali dikaitkan dengan proses menghafal fakta dan maklumat yang terdapat di dalam sesebuah buku. Sehubungan itu, jenis sumber pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru akan menentukan tahap keupayaan murid meningkatkan daya ingatan terhadap fakta sejarah yang dipelajari pada hari tersebut, seterusnya membolehkan murid menghuraikan semula fakta sejarah yang telah dipelajari.

Memandangkan mata pelajaran Sejarah sering dianggap susah, guru perlu menggunakan sumber PdP seperti radio dan kaset ataupun CD semasa mengajar murid. Sebagai contoh untuk mengajar  tajuk Identiti Negara , guru boleh membawa murid menyanyikan lagu Jalur Gemilang dan secara tidak langsung murid  mampu mencapai standard pembelajaran 9.2.3, Sejarah Tahun 5 iaitu menyatakan warna dan lambang pada bendera kebangsaan (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2014). Lirik yang terdapat pada lagu tersebut mudah diikuti dan sentiasa berligat di minda murid apabila dinyanyikan. Selain itu, guru juga dapat mengedarkan bahan bercetak seperti risalah yang “diboldkan” atau diwarnakan untuk memudahkan murid mengingati fakta-fakta sejarah yang penting. Cara tersebut kebanyakannya akan membantu murid meningkatkan lagi ingatan mereka terhadap isi mata pelajaran Sejarah yang dipelajari. Nota rujukan juga boleh digunakan oleh guru untuk tujuan rujukan pada masa akan datang. Jelaslah bahawa cara guru dalam mengaplikasikan sumber pengajaran dan pembelajaran mampu membantu murid meningkatkan ingatan dan kefahaman mereka terhadap fakta sejarah yang telah dipelajarinya. Penggunaan pelbagai jenis sumber pengajaran dan pembelajaran dalam PdP akan memberi kelebihan kepada murid meningkatkan ingatan terhadap fakta sejarah berbanding PdP yang tidak menggunakan bahan sumber.


   MENINGKATKAN MOTIVASI DALAMAN MURID

Penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran sejarah boleh menimbulkan   rangsangan dan keinginan pelajar untuk mengetahui lebih mendalam akan sesuatu aspek pengajaran di samping menjadikan pembelajaran lebih menarik dan berkesan (Mat Nor Russin dan Abd  Rahman Abd. Rashid, 1988). Menurut Ee Ah Meng (1990) komponen utama untuk menarik  perhatian awal murid ialah dengan mewujudkan motivasi. Guru perlu tahu bahawa dirinya sendiri merupakan sumber rangsangan yang kompleks yang mempunyai berbagai-bagai sifat  dan tingkah laku. Cara guru bercakap, tersenyum, dan memberikan tindak balas yang berlainan terhadap tingkah laku murid sebenarnya juga merupakan suatu rangsangan untuk belajar. Untuk memberi motivasi yang lebih baik  kepada murid, guru perlu mewujudkan unsur-unsur ketegangan dan akan membangkitkan perasaan murid. Guru juga boleh menunjukkan sesuatu aktiviti yang berguna ataupun menggunakan soalan yang mencabar. Motivasi boleh membangkitkan tingkahlaku positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Motivasi boleh diwujudkan dengan memberikan pujian yang baik, kata-kata perangsang dan sebagainya ketika murid berjaya memberi respon yang tepat terhadap isi pelajaran.


Motivasi juga boleh dipertingkatkan dengan menyediakan suasana pembelajaran yang menyeronokkan melalui penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan melampaui kebiasaan kebanyakkan guru. Penggunaan kaedah  serta sumber pengajaran dan pembelajaran yang pelbagai akan menjadikan sesuatu pengajaran itu lebih menarik dan akan memberi ruang kepada  murid untuk terlibat secara aktif dalam proses pembelajaran tanpa merasa jemu dan bosan. Suasana pembelajaran seumpama ini secara tidak langsung memberi motivasi dalaman kepada murid.


 Dalam konteks ini, guru boleh merancang aktiviti yang sesuai dengan tahap kebolehan murid dan melibatkan mereka secara langsung dalam penyediaan bahan sumber pengajaran dan pembelajaran yang akan digunakan semasa PdP. Penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran yang dihasilkan sendiri oleh murid merupakan suatu pengiktirafan terhadap kebolehan kognitif dan psikomotor mereka, malahan akan meningkatkan motivasi dalaman murid. Pengiktirafan guru terhadap hasil kerja murid bukan sahaja akan meningkatkan motivasi dalaman, seterusnya menjana kemahiran kepimpinan, kreativiti dan inovasi. Guru boleh melaksanakan  pembelajaran koperatif melalui perbincangan dan kerja kumpulan bagi menyediakan bahan sumber pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan tahap perkembangan kognitif mereka.


Menurut Steven pembelajaran koperatif melalui perbincangan dalam kumpulan dapat meningkatkan motivasi pelajar. Hasil dari peningkatan motivasi tersebut yang ditunjukkan ia akan menyebabkan pelajar lebih berminat kepada isi pembelajaran yang sedang dipelajari. Melalui pendekatan koperatif juga pelajar dari pelbagai kebolehan dapat bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat. 


MEMBANTU PENGURUSAN BILIK DARJAH


Pengurusan bilik darjah adalah satu proses untuk memastikan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Ramai yang mengatakan bahawa pengurusan bilik darjah merupakan aspek yang paling sukar untuk dilaksanakan. Menurut kajian 36% guru di Amerika menyatakan bahawa mereka tidak akan menjadi guru sekiranya mereka tahu akan menghadapi masalah. dalam pengurusan bilik darjah (Laporan Pertubuhan Pendidikan Kebangsaan Amerika Syarikat, 1981).  Menurut  Maskowitz dan Hayman (1976)  jika sekali guru kehilangan kawalan bilik darjah pada kali pertama maka akan menjadi lebih sukar untuk dikawal semula.  Namun begitu menurut pandangan Anderson (1989) tingkah laku yang melibatkan penglibatan murid secara maksimum dalam aktiviti pembelajaran akan meminimumkan tingkah laku murid yang mengganggu tugas guru dan pelajar lain semasa proses PdP.

Penggunaan sumber pengajaran dan pembelajaran adalah merupakan suatu cara yang berkesan untuk meningkatkan proses pembelajaran murid (Reinich, Molenda, Russell & Smaldino, 1996). Penggunaan bahan pengajaran dan pembelajaran dapat melibatkan pelbagai deria murid dan menjadikan pengajaran ini benar-benar berkesan (Nairn, 1991). Penggunaan media juga dapat membantu pencapaian objektif pembelajaran (Jeyanti, 1996). Keadaan ini akan membantu guru dalam pengurusan dan kawalan bilik darjah secara lebih berkesan.


RUMUSAN

  Penggunaan  bahan sumber pengajaran dan pembelajaran yang  berkualiti tinggi di dalam bilik darjahdarjah akan menghasilkan  (i) kandungan topik boleh dipilih secara lebih terperinci dan diorganisasikan, (ii)  penyampaian pengajaran yang  boleh dipiawaikan (iii) pengajaran adalah lebih menarik minat pelajar (iv) pembelajaran adalah lebih interaktif apabila teori-teori pembelajaran diaplikasikan (v) masa pengajaran boleh disingkatkan (vi) kualiti pembelajaran boleh diperbaiki (vii) arahan boleh diberikan bila dan di mana perlu  (viii)  sikap positif individu terhadap apa yang mereka pelajari dan juga terhadap proses pembelajaran itu sendiri boleh dikukuhkan  dan (ix)  peranan guru juga boleh dikukuhkan (Kemp dan Smellie, 1989).

  Secara keseluruhannya, dapatlah disimpulkan bahawa kecekapan pembelajaran dan sikap positif  murid terhadap pembelajaran dapat diperkukuhkan melalui penggunaan  bahan sumber pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan berkualiti. Untuk mencapai kebaikan-kebaikan di atas, bahan pengajaran dan pembelajaran yang digunakan mestilah bermutu tinggi dan dipilih atau direka, dihasilkan dan digunakan sebagai satu bahagian yang diintegrasikan di dalam sistem pembelajaran dan pengajaran.(Gagne, Briggs,dan Wager, 1992)


  






Tiada ulasan:

Catat Ulasan