Ahad, 13 Ogos 2017

Penggunaan Internet dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah

PENGGUNAAN INTERNET DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEJARAH
Mohamad Rashid bin Abu Bakar



PENGENALAN


Perkembangan teknologi maklumat khususnya evolusi internet telah membuka lembaran baru terhadap konsep dan teori pendidikan khasnya berkaitan konsep bilik darjah serta kaedah pengajaran dan pembelajaran (Hunt, 2004; Resnick & Wirth, 1996). Menerusi internet setiap individu atau murid dapat meneroka pelbagai pengalaman pembelajaran. Ia boleh dilakukan dalam dua keadaan iaitu secara peribadi dan juga kolaboratif. Menurut Weiss (2001) penggunaan komputer dan internet mampu mengubah banyak aspek penting dalam  bidang pendidikan. Penggunaan sumber internet secara terancang akan menjadikan pengajaran lebih baik dan menarik kerana banyak maklumat boleh dicapai melalui enjin carian di internet. Kaedah pengajaran bersumberkan internet menjadikan pembelajaran lebih berpusat kepada murid, oleh itu peluang mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan murid adalah lebih tinggi. Murid akan merujuk kepada guru jika terdapat sebarang masalah berhubung pembelajaran. Terdapat pelbagai aplikasi bersumberkan internet yang boleh digunakan oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah, antaranya ialah Web Based Geographic Information System (GIS), Google Maps, Google Earth, Laman Web, Portal pendidikan, Jurnal elektronik, Web 2.0, Pusat Sumber Elektronik dan  e-pembelajaran.

SUMBANGAN INTERNET DALAM PENGAJARAN SEJARAH

Antara matlamat transformasi pendidikan di Malaysia adalah untuk mengubah corak pendidikan tradisional kepada pengajaran dan pembelajaran berasaskan pertanyaan (inquiry-based). Dokumen Standard Kurikulum dan Penilaian (DSKP) dengan jelas menyebut bahawa pendekatan pengajaran dan pembelajaran sejarah perlu menjurus kepada pemupukan kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif melalui aktiviti inkuiri dan penerokaan. Aktiviti tersebut perlu mengutamakan aplikasi elemen didik hibur bagi menimbulkan minat murid terhadap mata pelajaran sejarah. Kemahiran inkuiri merupakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid dan melalui kaedah ini murid berkemampuan mencari dan mengumpul maklumat melalui pelbagai aktiviti untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang lebih bermakna dan berkesan. Sehubungan itu, penggunaan internet sebagai sumber pengajaran dan pembelajaran menyediakan cara untuk murid mendapatkan pengetahuan dan mencari bahan rujukan sendiri (Jonassen & Duffy, 1991).

Kajian  oleh ISTE (2000) menunjukan bahawa internet berupaya menyediakan pelbagai nilai yang berharga dalam bidang pendidikan. Antaranya ialah  (1) internet menyediakan maklumat terkini dalam pelbagai bentuk rupa yang tidak boleh diperolehi dari sumber lain, (2) rangkaian komputer bertindak sebagai pembantu komunikasi yang boleh menyimpan dan mencapai kembali maklumat dengan begitu mudah. Hal ini membuktikan bahawa penggunaan internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah wajar dan perlu diberi penekanan yang serius oleh para guru memandangkan begitu banyak manfaat yang disediakan. Melalui penggunaan internet pelbagai sumber maklumat dapat dicapai dengan mudah dan cepat.

RUMUSAN



RUJUKAN



   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan